sporten met een schildklieraandoening

De schildklier is belangrijk voor de energiehuishouding en een goede werking van uw organen, spieren, hart en bloedvaten. Dat maakt dat sporten voor mensen met een schildklieraandoening moeilijker kan zijn; toch geldt dat sporten goed is voor het lichaam. In combinatie met een optimale behandeling, kan sporten juist ook helpen bij het verminderen van klachten.  

Er is wel een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden. Bij een traag werkende schildklier is de bloedtoevoer naar de spieren verminderd, waardoor afvalstoffen minder goed afgevoerd worden en er sneller spierpijn (verzuring) kan ontstaan. U moet leren uw grenzen te herkennen en heel goed naar uw eigen lichaam te luisteren. 

 

Kiezen van een activiteit

Let bij hypothyreoïdie (langzaam werkende schildklier) en hyperthyreoïdie (snel werkende schildklier) goed op welke sport u gaat beoefenen. En of u inmiddels wel of niet goed bent ingesteld op de medicatie. Overleg bij vragen of twijfel met een sportarts, fysiotherapeut of behandelend arts. 

Voor mensen met een ‘trage schildklier’ is het van belang dat de stofwisseling gestimuleerd wordt en dat gebeurt met name bij krachttraining. Mensen die eerder een 'snelle schildklier' hadden, zijn juist gebaat bij duurtraining zoals hardlopen, zwemmen en fietsen. 

Op de website www.sportzorg.nl staat meer informatie en adviezen over dit onderwerp.

Adviezen

Ieder lichaam is weer anders en iedere schildklierpatiënt reageert anders op bewegen, maar gezien de vaak geringere belastbaarheid en hogere blessuregevoeligheid worden de volgende algemene richtlijnen gehanteerd:

  • Goed naar je lichaam luisteren en niets forceren.
  • Een goede warming-up is belangrijk ter voorkoming van blessures en verbeteren van de prestatie.
  • Begin rustig met sporten om je grenzen te bepalen en probeer deze grenzen langzaam en voorzichtig steeds kleine stukjes op te schuiven. Spieren en pezen kunnen kwetsbaarder zijn dus wees voorzichtig met snel ophogen van gewichten bij krachttraining.  
  • Vaak geldt dat hoe langer en hoe ernstiger de schildklierhormoonspiegel verstoord is geweest, hoe langer het duurt voor het lichaam om weer te herstellen naar de oude situatie.
  • Sportgeneeskunde is een erkend medisch specialisme en valt in de basiszorgverzekering. Lees meer over vergoedingen op www.sportzorg.nl

Na het sporten

Tijdens het sporten verbruiken de spieren energie. Wanneer er koolhydraten en eiwitten tot beschikking zijn, zullen de spieren sneller herstellen. Neem dus het liefst binnen 2 uur na het sporten: melk, yoghurt (halfvol of mager), brood of pasta. 

Bent u tijdens het sporten al snel door uw energie heen? Dan kunt u na de warming-up zorgen dat u nog wat koolhydraten binnen krijgt door wat te eten of te drinken.

Het is mogelijk om mentaal en fysiek op topniveau te presteren ondanks een slechtwerkende schildklier. Lees het verhaal van Irene Schouten, wereldkampioen Mass Start en Nederlands Kampioen marathon schaatsen in het artikel ‘Een advies? Leef je droom!’, Schild maart 2016. Het advies van Irene Schouten aan mensen met een slechtwerkende schildklier is: hanteer je 'gezonde verstand' en heb inzicht in de eigen bloedwaarden.

Ontspanning

Door ontspanningsoefeningen kunnen eventuele klachten verminderen en het herstelvermogen verbeteren.

Ontspanningsoefening

  1. Ga op de grond liggen.
  2. Verplaats uw aandacht naar uw lichaam. Voel hoe uw lichaam op de grond drukt. Adem rustig in en uit. Voel hoe u bij iedere inademing verder in de grond 'zakt'. Neem de tijd.
  3. Als u lekker ontspannen bent, verplaats dan uw aandacht naar uw linker kleine teen en vervolgens rustig naar de andere tenen, uw voet, uw kuit en de rest van uw been. Verplaats daarna uw aandacht naar het andere been en vervolgens naar boven
  4. ‘Scan’ uw lichaam rustig verder. Voel de aandacht door uw lichaam gaan, en voel hoe u bij iedere ademhaling dieper ontspannen raakt. Steeds als u ergens spanning voelt zitten, houdt u de aandacht even vast, ontspant u deze plek en ga dan verder.

Meer lezen?

  • Boekje ‘Klaar voor de start’, uitgave SON 2013.
  • Sporten met een schildklieraandoening, juni 2016, pagina 17.
  • Tip: Sporten zonder abonnement, Schild, juni 2014, pagina 22.
  • www.schildkliersport.com, van Petra Romijn-Muller, ook vermeld in Schild, juni 2014, pagina 23.
  • Artikel ‘schildklier & beweegklachten’, Schild maart 2013.
  • De artikelen op deze website over sport en bewegen.

 

>> Terug naar Dagelijks leven