Bewegen en sporten

Ook voor mensen met een schildklierafwijking is het goed om elke dag te bewegen. Het heeft een positief effect op de gezondheid, gemoedstoestand en het zelfvertrouwen. Veel mensen doen dit al zonder erbij na te denken. Wil je (meer) bewegen of sporten, ondanks een schildklieraandoening? SON heeft voor jou informatie, tips en aandachtspunten op een rij gezet.

Nieuw: podcast ‘Schildklier en sporten’

Deze aflevering gaat over schildklier en sporten bij aanhoudende beweegklachten bij een behandelde traag werkende schildklier. Marlies Mohr, directeur van Schildklier Organisatie Nederland, spreekt in deze aflevering met prof. dr. Frank Backx, sportarts en emeritus hoogleraar sportgeneeskunde in het UMC Utrecht.

Webinar ‘Bewegen en sporten met schildklierklachten’

In haar presentatie gaat sportarts Jessica Gal in op klachten, zoals snellere vermoeidheid, kortademigheid, krachtsverlies, spierpijn of hartkloppingen. Zij laat zien wat de effecten zijn van een te traag of te snel werkende schildklier op je lichaam. 
Lorainne McNab, sportfysio-manueeltherapeut, geeft adviezen en concrete tips hoe je kunt gaan bewegen en in beweging blijven, zoveel mogelijk zonder blessures.
Dit webinar is uitgekomen tijdens de Week van de Schildklier 2021.

Samen in beweging  met SON’s Ommetje

Een wandelingetje is een hele goede en laagdrempelige manier om in beweging te komen en te blijven, ook voor mensen die last hebben van hun schildklier. Daarom heeft Schildklier Organisatie Nederland aangehaakt bij de app ‘Ommetje’ van de Hersenstichting met een eigen SON’s Ommetje! Natuurlijk is 20 minuten mooi, maar 5 minuten kan ook een prestatie zijn!

Liselotte 
LizelotteSportieve Liselotte vertelt haar verhaal. Waar ze tegenaan liep toen ze de ziekte van Graves kreeg. Sporten op de manier die ze gewend was ging niet meer. Ze leerde op een andere manier naar haar lichaam te kijken en met sport om te gaan. Andere keuzes leidde tot een nieuwe passie.
Lees meer >>

Bewegen met een schildklieraandoening

De schildklier is belangrijk voor de energiehuishouding en een goede werking van je organen, spieren, hart en bloedvaten. Een schildklieraandoening kan daardoor ook (grote) gevolgen hebben voor jouw mogelijkheden om te bewegen en te sporten. Dit kan daardoor moeilijker zijn. Toch geldt ook hier dat bewegen en sporten goed is voor het lichaam. In combinatie met een goede behandeling, kan het juist ook helpen bij het verminderen van klachten.

De voordelen van bewegen op een rijtje:

  • Goed voor hersenen, hart en bloedvaten
  • Het verbetert de spijsvertering
  • Het verbetert de weerstand
  • Gaat botontkalking tegen
  • Een gezond gewicht: hoe meer je beweegt, hoe gemakkelijker het gewicht op peil blijft
  • Afleiding en ontspanning
  • Vermindert stress, draagt bij aan stressbestendigheid
  • Beter slapen
  • Fitheid

Instellen op schildklierhormoon

Niet stabiel

Tijdens de periode waarin je schildklieraandoening (nog) niet stabiel is en je medicatie nog wordt ingesteld, kan het moeilijk zijn om in beweging te komen of te blijven. Je voelt je immers al zo moe. Toch is het belangrijk dit -binnen jouw grenzen-  te blijven doen zodat je conditie zoveel mogelijk op peil blijft. Kleine, rustige activiteiten, zoals een wandelingetje naar de brievenbus of de winkel helpen ook.

Stabiel

Ook als je al wel stabiel bent, kun je klachten houden, zoals spier- en gewrichtspijn en kortademigheid. Sporten gaat daardoor moeilijker. Wacht met het ontplooien van serieuze sportieve activiteiten tot de schildklieraandoening is gestabiliseerd.

Klachten die kunnen voorkomen bij een te snelle én een te trage schildklier (ook bij een optimale instelling):

  • Hartkloppingen
  • Vermoeidheid
  • Conditieverlies
  • Spierklachten
    • Spierpijn
    • Snelle verzuring
    • Spierzwakte
    • Spierkramp
  • Gewrichtsklachten

In beweging komen

Ieder lichaam is anders en elke schildklierpatiënt reageert anders op bewegen. Jij bent de enige die weet wat jij voelt en kan bepalen waar jouw grenzen liggen. In beweging komen… is voor iedereen anders. Voor de één betekent dit letterlijk actief zijn zoals sporten, een ander moet daar (nog) niet aan denken. In beweging komen, kan ook met kleine stapjes.

Onderzoek Jeannette Lankhaar

Jeannette Lankhaar

Ervaringsdeskundige en onderzoeker Jeannette Lankhaar, verbonden aan het UMC Utrecht, afdeling Revalidatie, Fysiotherapiewetenschap & Sport, voert al enige jaren onderzoek uit naar bewegingsintolerantie bij mensen met behandelde hypothyreoïdie. De onderzoeksvraag die Jeannette Lankhaar daarbij wil beantwoorden is of gedoseerde beweging en een actieve leefstijl een positieve invloed heeft op de fysieke fitheid van goed ingestelde hypothyreoïdie patiënten met aanhoudende beweegklachten. Dit om in de toekomst te komen tot een op maat gemaakt beweegprogramma voor optimale sportbelasting en maximale gezondheidsvoordelen bij deze groep. Regelmatig houdt Jeannette Lankhaar ons op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, zoals in het artikel ‘Lichamelijke activiteit, sportdeelname en beweegklachten‘ in Schild magazine.  Daarnaast publiceerde zij in 2021 een artikel in Journal of Physical Acitvity and Health. Lees hier meer over haar eigen onderzoek.

Bronnen:

Meer lezen: